Jazyk současné pedagogiky: Jak se proměňuje pedagogická terminologie?

HLAVNÍ REFERÁTY

Autor: ELIŠKA WALTEROVÁ

Abstrakt: Jazyk pedagogiky se mění s vývojem oboru a se změnami v edukační realitě,v českém prostředí výrazně od 90. let 20. století. Pedagogika se internacionalizuje,liberalizuje a stává interdisciplinární. Mění se obsah základních pojmů, rozvíjejí se nové podobory, témata a výzkumné metody.

Klíčová slova: pedagogické pojmy,terminologie,rozvoj pedagogiky,internacionalizace,interdisciplinarita, kultivace jazyka, norma

Článek ke stažení [PDF]: Jazyk soucasne pedagogiky: Jak se promenuje pedagogicka terminologie?

Title: Language of Contemporary Education: How Terminology of Education is Changing?

Abstract: Language of education changes outstandingly since 1990th. Education isgetting international, more liberal and interdisciplinary. Content of key concepts ischanging, new fields, topics and methods develop. Diversity and missing standard arecritised. New dictionaries, monographs and textbooks contribute to cultivation ofterminology. Scientific terminology and presisation of concepts are a visit-card of thefield. Terminology is a part of methodology.Development of the structure of conceptsand codification of terminology is a task for permanent and coordinated care of thewhole educational community.

Key words: educational concepts, terminology,internationalization, interdisciplinatity,development of education,cultivation of language,standard

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze