5. SEKCE Výzkum dítěte, žáka a studenta
Autor: Jaroslava Magulová
Abstrakt: Cílem příspěvku je obeznámení s aplikovanou metodikou kvalitativního výzkumu, kterýje poznačený fenomenologickým přístupem, včetně školní entografií. Vyplývá z povahy zkoumaného problému, kterým jsou (spontánní nebo metakognitivní) strategie žáků přičtení s porozuměním. Projekt poskytuje jednu z možných cest, jak tuto mentální aktivitužáků odkrývat, analyzovat a interpretovat také v širších souvislostech, především vevztahu k úrovni čtení, školnímu vyučování nebo k domácí přípravě dětí. Zběrkvalitativních dat se realizoval prostřednictvím individuálních rozhovorů se žákmi,kterých výpovědi jsme dále analyzovali a třídili. Doplňující byli aplikovány nástroje:test čtení s porozuměním a (potencionálně) žácké denníky.
Klíčová slova: kvalitativní empirický výzkum, fenomenologický přístup, školní etnografie, perspektiva žáka, rozhovor pomocí návodu, doslovná transkripce a protokol, obsahová analýza, typologie, varianty
Článek ke stažení [PDF]: Metodika kvalitativního zkoumání čitatelských strategií žáků 4. ročníku ZŠ
Title: Methodology of Qualitative Search of Reading Strategies of Pupils
Abstract: The aim of this contribution is acquainting with applicable methodology of qualitative research which is influenced by phenomenologic approach and school ethnography. It follows from the character of searched problem which including spontaneous or metacognitive strategies of pupils during the reading with comprehension. This project provides us a possible way how to detect, analyse and interpret the mental activity of pupils above all in reference to level of reading, school lessons or homework andpreparation of children at home. The summary (complex) of qualitative facts wasrealised by individual dialogues with pupils. Then their answers were analysed and classificated, separated. For completion of the research were used these appliedimplements: reading test with comprehension and pupil´s diaries.
Key words: qualitative empiric research (investigation), phenomenologic approach, school ethnography, pupil´s perspective, conversation with instructions, textual transcription and protocol, content analysis, typologies and variations
Download the article in English [PDF]: Not available