6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů
Autor: Karel Starý
Abstrakt: V našem příspěvku představíme teoretický kontext a výzkumnou sondu zkoumající vyučovací styl učitele. Základní inspiraci nám poskytla publikac eApproaches to Teaching (Fenstermacher 2004). Autor dospěl ke třem typům vyučovacích stylů: učitel jako manažer, učitel jako facilitátor a učitel jako pragmatik. Využili jsme popisu tří typických učitelů a požádali studenty učitelství a učitele z praxe,aby vyjádřili, který styl je jim nejbližší. Respondenti rozložili své preference docela rovnoměrně. Poté odpovídali na otázku, které oblasti učitelovy práce považují za nejdůležitější. Nabídli jsme jim k výběru pět oblastí, které byly identifikovány zahraničním i domácím výzkumem: vyučovací metody, osobnost žáka, znalost učiva,cíle a vztahy mezi učitelem a žáky.
Klíčová slova: vyučovací styl, učitelovo pojetí výuky, základový model učení
Článek ke stažení [PDF]: Vyučovací styly učitelů
Title: Teaching Styles
Abstract: We deal with research on the teaching styles in our contribution. The book Approaches to Teaching (Fenstermacher 2004) give us splendid inspiration. Author sreached three basic types of teaching styles: teacher as executive, teacher as facilitator and teacher as liberationist. We use three typical teacher´s portraits and ask a group ofteacher-students and a group of teachers to express which approach they prefer. Respondents divided themself to quite balanced thirds. Then they answered the question which activities they consider the most important. We offered them five items identifiedby research as significant: methods, awareness, knowledge, ends and relationships.
Key words: teaching style, approaches to teaching, basis model
Download the article in English [PDF]: Not available