Autor: Barbora Loudová Stralczynská
Sekce 10: Proměna žáka, učitele a školy v historické perspektivě
Abstrakt: Institucionální předškolní výchova a vzdělávání ve Švýcarsku zaznamenaly od roku 1960 významný kvantitativní i kvalitativní rozvoj. Mateřská škola se v pojetí a organizaci proměnila ze zařízení určeného především pro péči o děti ze sociálně slabých rodin v instituci, která v současnosti ve většině kantonů představuje první stupeň povinného vzdělávání, orientuje se podle vzdělávacích plánů a podléhá ve svých obsazích z.vazným vzdělávacím standardům.
Klíčová slova: předškolní výchova, vzdělávání a péče, Švýcarsko, historický vývoj, institucionální výchova, reformy ve vzdělávání, harmonizace
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Vývoj předškolní výchovy ve Švýcarsku (po roce 1960)
Title: Historical development of pre-primary education in Switzerland (since 1960)
Abstract: An institutional pre-school education and training in Switzerland has recorded since 1960 a significant quantitative and qualitative development. A nursery school has changed in a matter of conception and organization from a facility primarily intended for the care of children from socially disadvantaged families into the institution, which is currently used in the majority of cantons as the first level of compulsory education following the educational plans and mandatory educational standards.
Keywords: pre-primary education and care, Switzerland, historical development, institutional education, reforms in education, harmonization
Download the article in English [PDF]: Not available