Autor: Jan HRABÁK, Hana VOŇKOVÁ
Sekce 1: Teorie a metoda v pedagogice
Abstrakt: Ke zjišťování úrovně vědomostí a dovedností v oblasti ICT jsou často využívány sebehodnotící otázky s hodnotící škálou. Kategorie škály však mohou různí respondenti interpretovat odlišně. Tento příspěvek se zaměřuje na zjištění sebehodnocení žáků středních škol se zaměřením na ICT a humanitní obory a jejich porovnání před korekcí a po korekci o rozdílné užití škály. Pro korekci heterogenity užívání škály je využita metoda ukotvujících vinět. Mezi hlavní zjištění patří prokázání značné variability v sebehodnocení a hodnocení ukotvujících vinět respondenty a zjištění výrazných rozdílů před korekcí a po korekci sebehodnocení modelových žáků se zaměřením na ICT a humanitní vědy.
Klíčová slova: metoda ukotvujících vinět, vědomosti a dovednosti v oblasti ICT, sebehodnocení.
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Možnosti využití metody ukotvujících vinět při zjišťování ICT znalostí a dovedností
Title: Possibilities of using the anchoring vignette method in ICT knowledge and skills assessments
Abstract: ICT knowledge and skills are often surveyed by self-assessment questions with a rating scale. However, different respondents might use scale categories differently. This paper focuses on self-assessments of ICT and humanities students at upper secondary school and their comparison before and after adjustment for differential scale usage.
Key words: anchoring vignettes method, ICT skills and knowledge, self-assessment.
Download the article in English [PDF]: Not available