INFORMAČNÍ ZDROJE ČESKÝCH PEDAGOGŮ

Autor: Jan Průcha 

Abstrakt: Byla provedena citační analýza pramenů pouţívaných v 157 textech Pedagogické encyklopedie (2009). Účelem je zjistit, o jaké zdroje se opírají současní čeští autoři (N = 105) v různých tématech pedagogické vědy. Protoţe PEN obsahuje systematický komplex relevantních pedagogických témat, lze provedenou analýzu citací povaţovat za dostatečně reprezentativní. Výsledky jsou porovnány s daty předchozích analýz (souhrnně Průcha, 2009a), takţe je objasněn i vývojový aspekt vyuţívání informačních zdrojů v české pedagogice. 

Klíčová slova: česká pedagogická věda; informační zdroje; citační analýza; Pedagogická encyklopedie 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: INFORMAČNÍ ZDROJE ČESKÝCH PEDAGOGŮ

 

Abstract: Information Sources used by Czech Educationists. The paper presents findings of the citation analysis performed on the sample of 2001 citations included in 157 autonomous texts of the Encyclopedia of Education (Pedagogická encyklopedie, 2009). The purpose of the analysis was to describe the structure of information sources utilized by Czech experts in educational science. Encyclopedia of Education presents a systematic survey of the relevant topics in education (texts written by more than 100 authors) and, therefore, the analysis can be taken as sufficiently representative. The results have been compared with data of some previously performed citation analyses (see in Průcha, Moderní pedagogika, 2009a, 4th ed.). 

Key words: Czech educational science; information sources; citation analysis; Encyclopedia of Education

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze