Autor: Jana Wernerová
Abstrakt: Výzkumné šetření prezentuje prostřednictvím evaluačního dotazníku názory učitelů 2. stupně základních škol na problematiku přípravného vzdělávání učitelů (hodnocení profesní přípravy ve složce oborově předmětové, oborově didaktické a pedagogicko-psychologické) na pedagogických fakultách v České republice, převážně v Hradci Králové, Ústí nad Labem, Praze a Liberci, za období posledního čtyřicetiletí. Výzkum byl uskutečněn v září a říjnu 2009. Učitelé upřednostňovali zařadit do přípravného vzdělávání více učiva didakticky orientovaného zaměřeného na budoucí učitelskou profesi a důkladnější přípravu na současný nárůst výchovných problémů žáků. Vyjadřovali se k otázkám zaměření dalšího vzdělávání učitelů.
Klíčová slova: profesní příprava, přípravné vzdělávání učitelů, další vzdělávání učitelů, složka oborově předmětová, složka oborově didaktická, složka pedagogicko-psychologická, pedagogická praxe
Článek ke stažení v češtině [PDF]: HODNOCENÍ PROFESNÍ PŘÍPRAVY NA PEDAGOGICKÝCH FAKULTÁCH UČITELI Z PRAXE
Abstract: Assessment of the professional training at the Faculties of Education from practising teachers. This survey presents through an evaluation questionnaire the views of junior high school teachers on the issues of the preparatory teacher training (assessment of the professional training in the professional-subject, professional-didactic and educational-psychological parts) at the faculties of Education in the Czech Republic, predominantly in Hradec Králové, Ústí nad Labem, Praha and Liberec for the period of the last forty years. The survey was carried out in September and October 2009. The teachers preferred to incorporate more didactic-oriented schoolwork into the professional training focused on the future teaching profession and more thorough preparation for the current increase in pedagogical problems of pupils. They commented on the issues of the focus of further education of teachers.
Key words: professional training, preparatory training of teachers, further education of teachers, professional-subject part, professional-didactic part, pedagogical-psychological part, teacher training
Download the article in English [PDF]: Not available