Produkce a chápání jazykového humoru u dětí se specifickou poruchou učení

Autor: Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D.

Anotace: Příspěvek referuje o výzkumu zaměřeném na zajímavou a dosud málo sledovanou oblast specifických poruch učení. Jazyková komika neužívá jen takových prostředků, které docílí komického efektu, ale pracuje se všemi jazykovými prostředky, z celou strukturou jazyka (slovník, mluvnice, tvoření slov, zvuková i grafická stránka jazyka). Zda jsou jazykové prostředky zdrojem komického efektu závisí i na širších souvislostech projevu. Lze tedy předpokládat, že specifické poruchy jazyka poznamenávají i oblast produkce a chápání humoru. Chápání jazykového komična je v referovaném výzkumu sledováno v kontextu pragmatické a sémantické úrovně jazyka. Techniky byly zaměřeny na dítě se specifickou poruchou učení a na učitele, který dítě dobře zná.

Klíčová slova: humor, komika, komunikační kompetence, pragmatika a sémantika, specifické poruchy učení 

 Článek ke stažení [PDF]: Produkce a chápání jazykového humoru u dětí se specifickou poruchou učení

Diskuze