Autor: PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Anotace: Provedli jsme v r. 2002 repliku výzkumu z r. 1992, kdysi korunovaného dílem „Co se v mládí naučíš…“, nyní publikací „Pražští žáci po deseti letech“ (PedF UK, v tisku). Data jsme získali někdy týmiž metodami, většinou v týchž školách, vždy na stejné téma (viz příspěvky kolegů na konferenci). Já jsem se vrátil k profi-volbě, zkoumané kdysi ve Staré Zelené škole, jež byla nyní porovnána s Novou Zelenou (s týmž třídním učitelem) a v Novou Hnědou: ta poslední byla použita pro kontrolu historického faktoru sociokulturním faktorem (je v něm řádově níž než Zelená škola). Výsledkem je mj. pokus o stanovení konstant versus tendencí změn profi-volby (v různých psychologických a sociologických aspektech). Jednou z mnoha konstant např. snaha rodičů po širokém, tj. nespecifikovaném, a vysokém (gymnaziálním) vzdělání dětí, které se naopak snaží dělat specializaci třeba na nejméně prestižním učilišti; jednou z mnoha tendencí změn jen např. snižování vlivu otců na profi-volbu nebo uvolňování reprodukce rodičovské dráhy vůbec.
Článek ke stažení [PDF]: Pražští žáci po deseti letech: profi-volba