Autoři: Jana Stará, Tereza Krčmářová
Abstrakt: Příspěvek referuje o výsledcích dotazníkového šetření mezi absolventy magisterského studijního programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě UK zaměřeného na hodnocení průběhu státní závěrečné zkoušky, vlastní přípravy a výkonu. Respondenti se většinou cítili velmi dobře připraveni, většinou souhlasili s hodnocením svého výkonu komisí. Značná část z nich se ale při zkoušce cítila vystresovaně, a i ve volných výpovědích zmiňovala problematiku stresu a apelovala na jeho eliminování.
Klíčová slova: státní závěrečné zkoušky, stres, student učitelství
Title: STRESS OF STUDENT TEACHERS AT STATE FINAL EXAMINATIONS
Abstract: The paper reports on the results of a questionnaire survey among graduates of the Master’s degree programme in Teaching for Primary School at the Faculty of Education of Charles University. The survey was focused on the evaluation of the state final examination, students’ preparation and performance. Respondents mostly felt very well prepared, and mostly agreed with the committee’s assessment of their performance. However, a significant number of them felt stressed during the exam, and even in their free statements they mentioned the issue of stress and appealed for its elimination.
Keywords: state final examination; stress; student teachers
Download the article in English [PDF]: Not available