Autoři: Kateřina Juklová, Jindra Vondroušová, Daniela Vrabcová
Abstrakt: Příspěvek prezentuje výsledky výzkumu percepcí sebehodnocení (SH) u budou- cích učitelů a jejich vzdělavatelů jako faktoru jeho úspěšné implementace na podporu autonomie studentů. S využitím postupů tematické analýzy byly u obou skupin aktérů identifikovány čtyři kvalitativně odlišné percepce sebehodnocení vázané na vztah k autoritě, pojetí cílů učení i důvěru ve vlastní kompetentnost. Autonomněji orientované percepce byly u studentů méně časté. U vzdělavatelů budoucích učitelů nezřídka absentovalo buď porozumění sebehodnocení ve vztahu k dalšímu rozvoji budoucích učitelů nebo systematická realizace jeho podpory ve výuce.
Klíčová slova: sebehodnocení, percepce, studenti učitelství, vzdělavatelé učitelů
Title: PERCEPTION OF SELF-EVALUATION IN FUTURE TEACHERS AND THEIR EDUCATORS: HARMONY OR CONTRADICTIONS?
Abstract: The paper presents the results of research on the perceptions of self-assessment (SA) among future teachers and their educators as a factor of their successful implementation to support student autonomy. Using thematic analysis procedures, four qualitatively different perceptions of self-assessment related to authority, the concept of learning goals and confidence in one’s own competence were identified for both groups of actors. Autonomously oriented perceptions were less frequent among students. Educators of future teachers often lacked either an understanding of self-assessment in relation to further development of future teachers or a systematic implementation of its support in their teaching.
Keywords: self-assessment, perception, student teacher, educator
Download the article in English [PDF]: Not available