TYPOLOGIE STUDENTŮ UČITELSTVÍ

Autoři: Pavel Doulík, Jiří Škoda

Abstrakt: Příspěvek se zabývá návrhem typologie studentů učitelství, která primárně vychází z motivace uchazečů o studium učitelsky zaměřených studijních pro- gramů a z jejich zájmu o případné působení v učitelské praxi. Navržená typolo- gie vymezuje a charakterizuje typy: reformátor, konformista, ignorant a misio- nář. Představeny jsou dále výsledky pilotní výzkumné studie provedené na studentech magisterských učitelských studijních programů (N = 209) a jejich zařazení do jednotlivých typů.

Klíčová slova: typologie, studenti učitelství, motivace, profesní orientace

Článek ke stažení [PDF]

Title: TYPOLOGY OF TEACHING STUDENTS

Abstract: The paper deals with the proposal of a typology of teaching students, which is primarily based on the motivation of applicants for teacher-oriented study programs and their interest in possible work in teaching. The proposed typology defines and characterizes the types: reformer, conformist, ignorant and missionary. The results of a pilot research study conducted on students of Master’s teacher study programs (N = 209) and their classification into individual types are also presented.

Keywords: typology, teaching students, motivation, professional orientation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze