Autoři: Jana Straková, Jaroslava Simonová, Alice Bílá, Petra Holečková, Kateřina Novotná
Abstrakt: V českém vzdělávacím systému se začínají objevovat školy, které se snaží zlepšit výuku na druhém stupni tím, že zavádějí vnitřní diferenciaci, při níž jsou žáci rozdělováni do výkonnostních skupin v hlavních předmětech napříč ročníkem. Výzkum hledá odpovědi na otázku, do jaké míry se v jednotlivých skupinách liší kvalita výuky a učební klima prostřednictvím analýzy videozáznamů výuky získaných v rámci vícepřípadové studie čtyř základních škol aplikujících vnitřní diferenciaci na druhém stupni.
Klíčová slova: vnitřní diferenciace, druhý stupeň ZŠ, spravedlivost, vícepřípadová studie
Title: TEACHING IN DIFFERENTIATED GROUPS AT PRIMARY SCHOOLS FROM THE VIEWPOINT OF EQUITY
Abstract: In the Czech education system, schools that try to improve teaching in lower secondary education have been introducing ability grouping, whereby pupils are sorted into groups within the main subjects across grades. The research is looking for answers to the question of to what extent the quality of teaching and the learning climate differ in individual groups through the analysis of video recordings of teaching obtained during a multi-case study of four schools that apply ability grouping.
Keywords: ability grouping, lower secondary education, equity, multiple-case study
Download the article in English [PDF]: Not available