MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ DVOULETÝCH DĚTÍ V MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH Z PERSPEKTIVY UČITELŮ

Autoři: Milena Lipnická, Zuzana Lynch, Barbara Basarabová, Barbora Loudová Stralczynská, Jana Uhlířová

Abstrakt: Příspěvek prezentuje přístupy učitelů mateřských škol k začleňování dvouletých dětí do předškolního vzdělávání (ISCED 02) ve Slovenské republice a České republice. Data byla získána v dotazníkovém šetření realizovaném na jaře 2023 v rámci projektu KEGA. Výsledky šetření jsou komparovány mezi oběma země- mi. Interpretace dat zohledňuje specifika kontextů předškolního vzdělávání v obou zemích vyplývající z teoretické analýzy klíčových podmínek vzdělávání dvouletých dětí v mateřských školách.

Klíčová slova: dvouleté děti, mateřská škola, přístupy učitelů, profesní kompetence učitelů, podmínky vzdělávání

Článek ke stažení [PDF]

Title: CONDITIONS FOR THE EDUCATION OF TWO-YEAR-OLD CHILDREN IN PRESCHOOLS FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS

Abstract: This paper presents preschool teachers’ approaches to the education of 2-year-old children in pre-primary education (ISCED 02) in the Slovak Republic and the Czech Republic. The data were obtained in a questionnaire survey conducted in spring 2023 within the KEGA project. The results of the survey are compared between the two countries. The interpretation of the data takes into account the specificities of the preschool education contexts in both countries resulting from the theoretical analysis of the key conditions for the education of two-year-old children in preschools.

Keywords: two-year-old children, preschools, teachers’ approaches, teachers’ profes-sional competences, educational conditions

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze