PODNĚTY PRO ROZVOJ ŠKOLY: ZKUŠENOST NEÚSPĚŠNÝCH MATURANTŮ SE STŘEDNÍ ŠKOLOU

Autoři: Petr Novotný, Katarína Rozvadská

Abstrakt: Příspěvek přináší analýzu reflexe školní zkušenosti v naraci žáků opakovaně neúspěšných při maturitní zkoušce. Odkrývá organizační procesy, které posilují nebo dokonce generují rizikové faktory vedoucí k neúspěchu u maturitní zkoušky. Roste potřeba na důkazech postavené intervence, a to nejen v ČR. Žákovská reflexe nabízí vhledy do řízení vzdělávacích procesů a organizace maturitní zkoušky. Zde lze nacházet podněty pro rozvoj školy i vzdělávací politiky.

Klíčová slova: žák střední školy, maturita, školní zkušenost, rizikové faktory

Článek ke stažení [PDF]

Title: IMPULSES FOR SCHOOL DEVELOPMENT: EXPERIENCES OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS WHO REPEATEDLY FAIL IN THE MATURA EXAM

Abstract: The paper aims to analyse students’ (those failing the matura exam) narrative reflections on the school experience that uncover organisational processes that amplify or even generate risk factors of failure at the matura exam. There is a growing need for evidence-based school-based intervention in the Czech Republic. Students’ reflections may provide insights into educational processes and management of the exam; these can potentially inform school and policy development initiatives.

Keywords: upper secondary school student, matura exam, school experience, risk factors

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze