POROZUMĚNÍ ŘEČI PODOBENSTVÍ ŽÁKY NA KONCI ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Autoři: Karel Starý

Abstrakt: Výzkum čtenářských dovedností v projektu CLoSE byl inspirován především mezinárodními výzkumy čtenářské gramotnosti PISA. V reprezentativním vzorku řešilo více než dva tisíce žáků 9. úlohy, které se vztahovaly k četbě výchozího textu podobenství o ztracené ovci z Lukášova evangelia. Cílem bylo zjistit, jak je na tom současná generace dětí na konci školní docházky s porozuměním významu, který text nese. Jednotlivé odpovědi žáků byly zpracovány pomocí software pro kvalitativní analýzou MAXQDA a uspořádány do kategorií podle hloubky porozumění a subjektivních interpretací.

Klíčová slova: čtenářské dovednosti, čtenářská gramotnost, porozumění textu, zakotvená teorie

Článek ke stažení [PDF]

Title: COMPREHENSION THE METHAPHORICAL TEXT BY STUDENTS AT THE END OF ELEMENTARY EDUCATION

Abstract: The research on reading skills in the CLoSE project was mainly inspired by the international research on reading literacy, PISA. In a representative sample, more than two thousand Year 9 students performed tasks related to reading the source text of the parable of the lost sheep from the Gospel of Luke. The goal was to find out how the current generation of children at the end of schooling is doing in understanding the meaning of the text. Individual students’ responses were processed using the qualitative analysis software MAXQDA and categorised according to depth of understanding and subjective interpretations.

Keywords: reading skills, reading literacy, text comprehension, grounded theory

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze