Autoři: Kamil Cinkraut, Dominik Dvořák
Abstrakt: V českém prostředí nacházíme publikace popisující kurikulární revize, avšak žádná z nich nestaví na již existujících kurikulárních teoriích. Proto představu- ji projekt případové studie, ve kterém pomocí metody process tracing hledám a interpretuji kauzální mechanismy v pracovní skupině revidující fyzikální část RVP ZV, popisuji a třídím aktéry revize a hledám jejich argumenty pro konkrét- ní změny. Práce obohatí teorii tvorby kurikula a může pomoci při budoucích kurikulárních revizích.
Klíčová slova: revize RVP; fyzikální kurikulum; curriculum making; curriculum development; process tracing
Title: REVISION OF PHYSICS CURRICULUM IN THE CONTEXT OF “CZECH MAJOR CURRICULUM REVISION” AS A CASE OF DESIGNING SUBJECT CURRICULUM
Abstract: In the Czech literature we can find publications describing curriculum revisions, but none of them is built on existing curriculum theories. Therefore, I present a case study, specifically with process tracing method, to search and explain the causal mechanisms in the working group that is revising the Czech physics curriculum. I am also going to describe and classify the actors of the revision and look for their arguments for specific changes. The thesis will enrich the theory of curriculum development and curriculum making and may also help in future curriculum revisions.
Keywords: curriculum revision; physics curriculum; curriculum making; curriculum development; process tracing
Download the article in English [PDF]: Not available