JAKÉ EXPERIMENTÁLNÍ AKTIVITY PREFERUJÍ STUDENTI, KTEŘÍ MAJÍ ZÁJEM O STUDIUM PŘÍRODNÍCH VĚD?

Autoři: Alexandr Nikitin, Petr Kácovský, Marie Snětinová

Abstrakt: Cílem tohoto dotazníkového šetření je zodpovědět otázku, zda u studentů středních škol existuje souvislost mezi záměrem studovat přírodní vědy na univerzitní úrovni, mírou zapojení do experimentální aktivity a situačním zájmem vzbuzeným touto aktivitou. Dotazník je založen na Inventáři vnitřní motivace, získaná data jsou analyzována pomocí dvoucestné ANOVy. Samostatné (hands-on) experimentování se jeví nejvhodnější pro žáky plánující se věnovat přírodním vědám. V případě, že jsou frontální demonstrace předváděné jako show, mají potenciál vzbuzovat největší zájem u všech studentů.

Klíčová slova: vnitřní motivace, teorie sebeurčení, fyzikální experimenty, studium přírodních věd

Článek ke stažení [PDF]

Title: EXPERIMENTING IN PHYSICS EDUCATION: WHAT ACTIVITIES DO STUDENTS INTERESTED IN STUDYING STEM PREFER?

Abstract: Aim of this questionnaire-based study is to answer the question whether there is a connection between upper secondary school students’ intention to study STEM at the university level, the degree of involvement in experimental activity and situational interest triggered by such activity. The questionnaire is based on Intrinsic Motivation Inventory, the data are analysed using a two-way ANOVA. Simply put, whilst hands-on experimenting appears to be most suited for students who do plan to study STEM, frontal demonstrations performed as a show have the highest potential to trigger situational interest in all students.

Keywords: intrinsic motivation, self-determination theory, physics experiments, studying STEM

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze