ŠKOLNÍ SELHÁNÍ A JEHO RIZIKO NA 1. STUPNI ZŠ – TYPOLOGIE PŘÍČIN ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI

Autoři: Irena Smetáčková

Abstrakt: Příspěvek představuje výsledky aktuálního výzkumu vývoje školních výkonů v průběhu 1. stupně ZŠ u 672 žáků a žákyň z 29 tříd, kteří prošli sadou kognitivních a didaktických testů. Na jejich základě bylo identifikováno oslabení v kognitivních schopnostech, exekutivních funkcích a dalších charakteristikách nutných pro plnění školních požadavků a dále oslabení v samotných školních výkonech dle školního prospěchu nebo aktuálně měřené úrovně znalostí a dovedností. Příspěvek empiricky ověřuje koncept rizika a školního selhávání. Zároveň nabízí typologii možných příčin školního selhání.

Klíčová slova: školní selhání, riziko, neúspěšnost, znalosti, kognitivní schopnosti, 1. stupeň ZŠ

Článek ke stažení [PDF]

Title: CAUSES AND DEVELOPMENT OF SCHOOL FAILURE IN PRIMARY SCHOOLSCHOOL FAILURE AND RISK OF IT – TYPOLOGY OF CAUSES OF SCHOOL FAILURE

Abstract: The paper presents the results of current research on the development of school performance during the first stage of primary school in 672 pupils from 29 classes who passed a set of cognitive and didactic tests. On the basis of these tests, impairments in cognitive abilities, executive functions and other characteristics necessary for fulfilling school requirements were identified, as well as impairments in school performance itself, according to school performance or the currently measured level of knowledge and skills. The paper empirically tests the concept of risk and school failure. It also offers a typology of possible causes of school failure.

Keywords: school failure, cognitive abilities, primary school

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze