Autoři: Veronika Francová, Anna Páchová, Irena Smetáčková
Abstrakt: Studie je součástí výzkumu předcházení školní neúspěšnosti v prvních třech letech školní docházky. Zaměřuje se na vytvoření a popis kategorií obecně podpůrných strategií v diskurzu učitelů. Studie je založena na tematické analýze polostrukturovaných rozhovorů s učiteli. Obecně podpůrné strategie lze popsat prostřednictvím tří skupin: (1) instrumentální podpora, (2) vztahy a (3) disciplinace. Na základě jejich kombinace lze identifikovat typy vyučujících.
Klíčová slova: podpora, školní neúspěšnost, žák, učitel
Title: GENERAL SUPPORT STRATEGIES IN THE DISCOURSE OF TEACHERS OF THE FIRST THREE YEARS OF PRIMARY SCHOOL
Abstract: The study is part of research to prevent school failure. The study focuses on categories of general support strategies in teachers discourse. We conducted thematic analysis of semi-structured interviews with teachers. The general support strategies fall into three groups: (1) instrumental support, (2) relationships, and (3) discipline. Based on their combination, it is possible to identify types of teachers.
Keywords: support, school failure, pupil, teacher
Download the article in English [PDF]: Not available