Autoři: Dominik Dvořák, Petr Meyer, Silvie R. Kučerová, Petr J. Gal
Abstrakt: Administrativní data představují velkou výzvu pro pedagogický výzkum a jejich využití může pomoci zvýšit spravedlivost v přístupu ke kvalitnímu vzdělá‑ vání. Cílem tohoto příspěvku je představit metodologické postupy a problémy spojené s využitím dat českých centrálních orgánů na příkladu studia meziškolní mobility žáků, která je považována za významný indikátor pro školy se znevýhodněnou populací. Výsledky ukazují mj. nerovnost v přístupu k volbě školy mezi městskými a venkovskými obcemi.
Klíčová slova: administrativní data, geografie vzdělávání, mobilita žáků, spravedlivost, Česko
Title: ADMINISTRATIVE AND GEOGRAPHIC DATA USE FOR MONITORING INEQUALITY IN EDUCATION: THE CASE OF STUDENT MOBILITY
Abstract: Administrative data on schooling have enormous potential for educational research and for improved and more equitable access to quality teaching and learning. The purpose of this methodological paper is to examine methodolog ‑ ical issues and risks related to use and merging of Czech government data for the study of inter ‑school mobility as an important indicator drawing attention to risk pupils and schools. The results feature among others the differences in school choice access and use in urban, suburban, and rural municipalities.
Keywords: administrative data, geography of education, students’ mobility, equity, Czechia
Download the article in English [PDF]: Not available