Autoři: Jiří Kohout, Jan Slavík, Tomáš Janík, Pavel Mentlík, Tereza Češková, Petr Najvar
Abstrakt: Příspěvek se zabývá teorií a metodologií zkoumání kognitivních změn vy‑ volávaných výukou na základní škole nebo na střední škole. V teorii řeší téma typologie kognitivních změn podle Kvaszova teorému (2020) o shodě typů kognitivních změn na úrovni historické kulturní epistemologie a osobní epistemologie. Tuto shodu vysvětluje na základě shodné kognitivní báze: sémanticko ‑logické struktury schématu, jímž je stabilizována znalost obsahu. Teoretická a metodo‑ logická východiska jsou ilustrována příkladem ze vzdělávacího oboru fyzika.
Klíčová slova: didaktika, teorie obsahové transformace, mem, S ‑L sítě, kvalita výuky
Title: THE THEORY OF CONTENT TRANSFORMATION AS A BASIS FOR THE METHODOLOGY OF S ‑L NETWORK ANALYSIS IN DIDACTIC RESEARCH
Abstract: The paper focuses on the theory and methodology of examining cognitive changes induced by school instruction. Theoretically, it addresses the typology of cognitive change according to the Kvasz’s Theorem (2020) on the conformity of types of cognitive change at the level of historical cultural epistemology and personal epistemology. The authors argue that they share the same cognitive basis: the semantic ‑logical structure of the scheme by which knowledge of con‑ tent is stabilized. The theoretical and methodological bases are illustrated with an example from the educational field of physics.
Keywords: didactics, content transformation theory, mem, S ‑L network, quality of instruction
Download the article in English [PDF]: Not available