„TAHLE ŠKOLA NENÍ PRO STARÝ“: VYJEDNÁVÁNÍ IDENTITY UČITELŮ NA SOUKROMÉ ALTERNATIVNÍ ŠKOLE

Autoři: Kateřina Lojdová, Jana Kratochvílová

Abstrakt: Identita učitele je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících proces výuky. Příspěvek představuje výsledky analýzy narativů učitelů na vybrané soukromé alternativní škole. Sebrány byly rozhovory se čtyřmi učiteli vybrané soukromé alternativní školy, které byly podrobeny tematické narativní analýze. Výsledky ukazují profesní a osobní identity učitelů a zaměřují se zejména na konstrukci učitelského týmu ve škole, ve vztahu ke kterému učitelé svoji identitu vyjednávají.

Klíčová slova: alternativní školy, identita učitele, profesní identita, osobní identita, narativní výzkum

Článek ke stažení [PDF]

Title: NO SCHOOL FOR OLD TEACHERS: TEACHER IDENTITY NEGOTIATION AT AN ALTERNATIVE SCHOOL

Abstract: Teacher’s identity is one of the key factors influencing the form and quality of educational processes. The paper presents the results of the analysis of teachers’ narratives at a selected private alternative school. Interviews with four teach‑ ers from a selected private alternative school were collected and subjected to a thematic narrative analysis. The results show the professional and personal identities of teachers and focus mainly on the construction of the teaching team at the school in teachers narratives, in relation to which teachers negotiate their identities.

Keywords: alternative school, teacher’s identity, professional identity, personal identity, narrative research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze