Autoři: Radka High, Karolina Duschinská
Abstrakt: Příspěvek představí koncept tandemového a týmového vyučování ve vysokoškolské výuce, jeho typologii a charakteristiky. Východiskem jsou zahraniční studie a výsledky vlastního výzkumného šetření jak z období kontaktní výuky, tak z období nouzové distanční výuky. Diskutujeme přednosti a limity týmového vyučování a příležitosti pro zkvalitnění výuky na vysoké škole. Týmová spolupráce je analyzována jako možná cesta k podpoře a profesnímu rozvoji začínajících i zkušených akademických pracovníků.
Klíčová slova: týmové vyučování, tandemové vyučování, vysokoškolská didaktika, nouzová distanční výuka
Title: TEAM TEACHING AS A WAY TO THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF ACADEMIC STAFF AND SUPPORT FOR STUDENT ACTIVATION
Abstract: The paper introduces the concept of tandem and team teaching in higher ed ‑ ucation, its typology and characteristics. We present conclusions from research studies and the results of our own research survey from both the period of contact teaching and the period of emergency remote teaching. We discuss the advantages and limits of team teaching and opportunities to improve teaching at the university. Teamwork is analyzed as a possible way to support professional development of both beginners and experienced academics.
Keywords: team teaching, tandem teaching, higher education didactics, emergency remote teaching
Download the article in English [PDF]: Not available