ICT a kultura české školy – k předvýzkumné fázi výzkumného projektu

Autor: Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace: Příspěvek je jedním z dílčích výstupů tříletého výzkumného projektu s názvem Informační a komunikační technologie a kultura školy (K roli informačních a komunikačních technologií v rozvoji kultury české školy, GA ČR – grant č. 406/03/P119), jehož hlavním cílem je identifikovat roli informačních a komunikačních technologií v kultuře školy. Kultura školy je zde chápána jako důležitý a relativně stálý faktor života školy zahrnující přesvědčení, hodnoty, názory, normy, symboly, rituály a preferovaná chování, který se projevuje v chování lidí ve škole i ve vztahu školy k svému okolí. Projekt se zaměřuje na poznání vlivu informačních technologií na kulturu české základní školy v jejích hlavních oblastech a projevech. Autor tímto projektem navazuje a rozvíjí výzkumný projekt Kultura české školy a strategie jejího rozvoje, jehož byl spoluřešitelem a v rámci něhož byly identifikovány klíčové oblasti fungování školy a její kultury v českém prostředí. V tomto příspěvku autor pojednává o předvýzkumné fázi projektu, jehož hlavním cílem bylo doplnit dosavadní poznatky o tématu tak, aby bylo možné zahájit vlastní empirické šetření. Respondenty se stali ředitelé patnácti škol v jednom z krajů České republiky. Respondentům byl zaslán dotazník, v němž měli posuzovat oblasti fungování školy podle toho, jak významný potenciál přisuzují ICT pro rozvoj školy. Dále měli odpovědět na několik otázek, v nichž se vyjadřovali konkrétněji k roli ICT v rozvoji školy. Následně byl s vybranými respondenty proveden strukturovaný rozhovor, v rámci něhož měli respondenti vysvětlit např. proces rozhodování při vyplňování dotazníku, význam jednotlivých složek fungování školy pro rozvoj kultury školy s ohledem na potenciál ICT aj.

Článek ke stažení [PDF]: ICT a kultura české školy – k předvýzkumné fázi výzkumného projektu

Diskuze