Autoři: Lenka Kissová, Katarína Slezáková
Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na konstrukci hranic inkluzivního vzdělávání tak, jak jej vnímají pedagogičtí pracovníci a pracovnice českých základních škol. Konstruování hranic se děje v určitém kulturně ‑společenském kontextu, který poskytuje repertoár reprezentací toho, co je/není inkluzivní vzdělávání, kdo má/ nemá být jeho součástí a za jakých podmínek.to, jak lidé v praxi základních škol vnímajú inkluzi a s ní související témata je zásadní. Jejich postoje a představy nejem replikují ve výchově, ale zrcadlí se v konkrétních aktivitách a chování, které může vést k posilování nerovností a k vylučování žáků/žaček ze vzdělávání.
Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, postoje, učitelé, symbolické hranice, sociální nerovnosti
Title: BOUNDARIES OF INCLUSIVE EDUCATION AS SEEN BY PRIMARY SCHOOL PERSONNEL
Abstract: In this paper, we focus on construction of inclusive education boundaries as perceived by educators at Czech primary schools. Boundary construction occurs within socio ‑cultural contexts that offer a repertoire of representations about what is (not) inclusive education, who is (not) part of it, and under what condi‑ tions. How the primary school staff, both teaching and non ‑teaching, perceive inclusion and related issues, is essential. They not only apply their attitudes and ideas in education but these are mirrored also in their acts and behaviour that can result in deepening inequalities or exclusion of students from education.
Keywords: inclusive education, attitudes, teachers, symbolic boundaries, social inequalities
Download the article in English [PDF]: Not available