ROZVOJ KREATIVITY A SVÉBYTNOSTI V PROCESECH UČENÍ U ŽÁKA 1. ST. ZŠ

Autoři: Martina Hrkalová

Abstrakt: Typologická diverzita žáků primární školy je široká, přičemž specifické aspekty žákovy osobnosti se promítají také do jednotlivých fází procesu jeho tvorby. Podaří ‑li se tato specifika detekovat, analyzovat a reflektovat v kontextu širších souvislostí a faktorů intervenujících do žákova kreativizačně‑edukačního procesu, naskytne se učiteli jedinečná možnost, jak žáka v procesu rozvoje jeho kreativity diferencovaně stimulovat v souladu s jeho vrozenými dispozicemi a individualizovaně kompenzovat případné nedostatky. Za nejdůležitější nepovažuji produkt tvorby, ale tvůrčí proces, kterým si žák prochází a který jej průběžně formuje a umožňuje mu uplatnit a rozvíjet svou autonomii, vnitřní motivaci, autoregulaci, metakognitivní strategie, kritické myšlení, poskytuje příležitost k sebeaktualizaci i k budování klíčových kompe‑ tencí a „soft skills‟.

Klíčová slova: rozvoj kreativity, primární škola, typologie osobnosti

Článek ke stažení [PDF]

Title: DEVELOPMENT OF CREATIVITY AND INDIVIDUALITY IN LEARNING PROCESSES OF A PRIMARY SCHOOL PUPIL

Abstract: Typological diversity of primary school pupils is wide, while specific aspects of the pupil’s personality are also reflected in the individual phases of the pro ‑ cess of their work. If these specifics are detected, analyzed and reflected in the context of broader contexts and factors intervening in the student’s creative‑ ‑educational process, the teacher will have a unique opportunity to differentiate the students in the process of developing their creativity in accordance with their innate dispositions and individually compensate their shortcomings. I do not consider the product to be the most important, but the creative pro‑ cess that the students go through and which continuously shapes and allows them to apply and develop their autonomy, internal motivation, self ‑regulation, metacognitive strategies, critical thinking, offers them an opportunity for self‑ ‑actualisation, development of key competences and “soft skills”.

Keywords: development of creativity, primary school, typology of personality

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze