„WHAT’S PAVEMENT? – CHODNÍK.‟ STŘÍDÁNÍ KÓDŮ VE VÝUCE ANGLIČTINY JAKO CIZÍHO JAZYKA NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH

Autoři: Nikola Kupčíková

Abstrakt: Tento konverzačně analytický příspěvek se zabývá přepínáním do češtiny během frontální výuky angličtiny. Data pochází z 5 českých středních škol, na nichž byly pořízeny videonahrávky 3 až 5 vyučovacích hodin v posledním ročníku studia. Analýza ukazuje, že čeština je v hodinách angličtiny běžně používána pro vyjednávání významu slov, a to i přesto, že učitelé vedou hodiny v cílovém jazyce. Dále ukazuje, že vhodnou formulací otázky mají vyučující v rukou nástroj, kterým mohou studenty dovést k odpovědi v mateřštině nebo v cílovém jazyce.

Klíčová slova: střídání kódů, konverzační analýza, interakce ve třídě, výuka anglického jazyka, střední školy.

Článek ke stažení [PDF]

Title: “WHAT’S PAVEMENT? – CHODNÍK.” CODE ‑SWITCHING IN UPPER‑SECONDARY EFL CLASSROOMS

Abstract: The conversation ‑analytic study focuses on code ‑switching in English as a foreign language (EFL) classes. The data consists of video recordings from 5 upper ‑secondary schools in the Czech Republic, where 3 to 5 EFL lessons were recorded. I analyzed sequences in which Czech was used by the teacher or the students to deal with word meaning in whole class interaction, and the analysis shows that Czech is commonly used for this purpose even though the teacher maximizes the use of the target language. Moreover, it shows how teachers’ questions may influence students’ code choice in their answers.

Keywords: code ‑switching, conversation analysis, whole‑class interaction, upper‑secondary school, EFL.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze