Autoři: Alena Bendová, Marie Horáčková
Abstrakt: Cílem příspěvku je prezentovat názory studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe v rámci nových podmínek, která probíhala v jarních měsících 2020. Jsou popsána teoretická východiska problematiky. Dále jsou představeny výsledky kvalitativního výzkumu, kterého se zúčastnilo 36 studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku. Na základě kvalitativní analýzy dat pak vznikly 4 kategorie: „(ne)vítaná změna“, „změna pohledu na hospitace“, „tak trochu jiná příprava na hodinu“, „virtuální učitel – samouk“.
Klíčová slova: střední odborné školy, studenti učitelství, pedagogická praxe, koronavirová epidemie
Title: CHANGING TEACHING PRACTICE IN THE CORONAVIRUS ERA EPIDEMIC THROUGH THE EYES OF PRE‑SERVICE TEACHERS
Abstract: The main goal of this work is to present opinions of students of Teaching of Vocational Subjects and Practical Training on the teaching practice in the new circumstances during the coronavirus epidemic in the spring of 2020. The first part presents the theoretical background. The second part presents results of a qualitative research conducted by performing interviews with 36 students of Teaching of Vocational Subjects and Practical Training. Qualitative analysis of the data revealed 4 categories: “situation perceived as a welcomed change”, “change of the opinion on teaching observation”, “sort of different preparation for a lesson”, “virtual teacher ‑autodidact”.
Keywords: vocational high school, pre‑service teachers, teaching practice, coronavirus epidemic
Download the article in English [PDF]: Not available