Autoři: Hana Urbanová
Abstrakt: Studie sleduje vývoj postojů žáků jedné třídy základní školy k distanční výuce v průběhu kalendářního roku. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup. Data byla získána ve třech fázích prostřednictvím ohniskových skupin a polostrukturovaných rozhovorů se žáky osmého, resp. devátého ročníku základní školy. Výsledky ukázaly, že dochází k posunům v nazírání žáků na distanční výuku. Žáci vnímají online výuku různě na základě rodinného zázemí a schopnosti samo‑ statně se učit. Všichni žáci postrádají sociální kontakt a interakci s vyučujícími.
Klíčová slova: distanční výuka, zkušenosti žáků, 2. stupeň ZŠ
Title: PUPILS’ PERSPECTIVES ON DISTANCE LEARNING DURING ONE YEAR
Abstract: This study aims to show the development of pupils’ perspectives on distance learning during one year. The research is conceived as a qualitative design. Data collection took place in three phases in the eighth and ninth grade of lower secondary school using the methods of semi ‑structured interview and focus groups. The results showed that there are changes in pupil’ perception of distance learning. Pupils perceive online learning differently based on family background and ability to learn independently. Pupils mainly lack social contact and interaction with teachers.
Keywords: distance learning, pupils’ perspectives, lower secondary school
Download the article in English [PDF]: Not available