POSTOJE ČESKÝCH ŽÁKŮ K PŘÍRODNÍM VĚDÁM A METODY VÝUKY PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ – ANALÝZA DAT ZÍSKANÝCH V RÁMCI VÝZKUMU PISA 2015

Autoři: Petra Pschotnerová, Dana Mandíková

Abstrakt: Příspěvek prezentuje vybrané výsledky analýzy dat získaných v rámci mezi‑ národního výzkumu PISA 2015. Zaměřuje se zejména na postoje českých žáků k přírodním vědám a na metody výuky přírodovědných předmětů. U otázek, které byly součástí šetření PISA 2006, byl sledován vývoj odpovědí respondentů. Součástí analýzy je i porovnávaní odpovědí českých žáků s odpověďmi žáků z Estonska u vybraných otázek.

Klíčová slova: postoje, metody výuky, přírodní vědy, čeští žáci, výzkum PISA 2015

Článek ke stažení [PDF]

Title: ATTITUDES OF CZECH STUDENTS TO SCIENCE AND TEACHING METHODS USED IN SCIENTIFIC SUBJECTS – ANALYSIS OF DATA OBTAINED UNDER THE PISA 2015 SURVEY

Abstract: The paper presents selected results of the data analysis of the PISA 2015 sur‑ vey. The main focus is given to questions related to attitudes of Czech students to science and teaching methods used in scientific subjects. The development of responses was monitored at questions that were part of previous PISA 2006 survey. The analysis also includes a comparison of the responses of Czech pupils with the responses of pupils from Estonia to a few chosen questions.

Keywords: attitudes, teaching methods, science, Czech pupils, PISA 2015 survey

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze