PRÁCE S ŽÁKOVSKOU DIVERZITOU: PLÁNOVANÉ A REALIZOVANÉ KURIKULUM UČITELSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

Autoři: Kateřina Lojdová, Jana Kratochvílová a Kateřina Vlčková

Abstrakt: Příspěvek analyzuje plánované a realizované kurikulum pedagogických kurzů v přípravném učitelském vzdělávání ve vztahu k práci s žákovskou diverzitou. Analyzovány byly koncepční dokumenty, sylaby pedagogických předmětů, terénní poznámky z realizované výuky, rozhovory se studenty učitelství a deníky. Ukazuje se, že plánované kurikulum je konstruováno ve vícero diskurzech. Realizované kurikulum je adresováno mnoha tématy vnesenými vyučujícími. Studentské vstupy jsou méně časté, jelikož studenti žákovskou diverzitu většinou netematizují, jejich poznatky se zdají být fragmentované.

Klíčová slova: kurikulum, žákovská diverzita, studenti učitelství

Článek ke stažení [PDF]

Title: WORKING WITH STUDENT DIVERSITY: PLANNED AND REALIZED CURRICULA OF TEACHER EDUCATION

Abstract: The paper presents an analysis of planned and realized curricula in pre ‑service teacher education with respect to student diversity in lower secondary educa‑ tion. Our data consisted in curricular documents, syllabi of courses in Education, field notes of lessons taught at university, interviews with pre ‑service teachers, and their diaries. The results show a variety of discourses in which the planned curriculum is constructed. The realized curriculum is addressed by multiple top ‑ ics raised by the teachers. Student initiatives occurred rarely, as the pre ‑service teachers typically do not tend to problematize student diversity; their knowledge in this area seems to be fragmented.

Keywords: curriculum, student diversity, preservice teachers

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze