SOCIÁLNÍ A PROSTOROVÉ FAKTORYVE VZDĚLÁVACÍCH DRAHÁCH STŘEDOŠKOLÁKŮ

Autoři: Dominik Dvořák, Josef Bernard

Abstrakt: V současnosti v Česku roste podíl mladých lidí, kteří předčasně odcházejí ze vzdělávání. Naše longitudinální cenzová studie zkoumá příspěvek prostorových a sociálních faktorů k neúspěšnosti ve středním vzdělávání. Základní datový soubor tvoří záznamy školní matriky o všech středoškolácích v Česku v letech 2011 až 2023. Z jich konstruujeme průběh vzdělávací trajektorie pro každého unikátního žáka. Tento dataset propojujeme s dalšími sociogeografickými údaji o obci trvalého pobytu žáka. Výsledkem je identifikace obcí, kde je zvýšený podíl žáků neúspěšných při středoškolském studiu, a popis prostorových charakteristik těchto lokalit z hlediska dostupnosti škol a oborů.

Klíčová slova: předčasné odchody ze vzdělávání; střední vzdělávání; prostorové faktory; cenzus; Česko

Článek ke stažení [PDF]

Title: SOCIAL AND SPATIAL FACTORS IN THE EDUCATIONAL TRAJECTORIES OF UPPER SECONDARY STUDENTS

Abstract: The proportion of young people who drop out of school early has been increasing in the Czech Republic. Our census longitudinal study examines the contribution of spatial and social factors to upper secondary school failure. The dataset consists of school register data on all upper secondary school students in the Czech Republic between 2011 and 2023. From the register entries we construct the educational trajectory for each unique student. We link this dataset with other socio- geographical data on home municipalities of students. The result consists in the identification of municipalities with an increased proportion of failing students in upper secondary schools, and the spatial characteristics of these locations in terms of the availability of schools and fields of study.

Keywords: early school leaving; upper secondary school; spatial factors; census; Czechia

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze