POTŘEBY ZÁKLADNÍCH ŠKOL V KONTEXTU PODPORY ŽÁKŮ SE SOCIÁLNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM

Autoři: Jan Šmída, Tomáš Čech

Abstrakt: Současná škola se musí při zajištění svého společenského poslání potýkat s mnoha okolnostmi, které ovlivňují kvalitu edukačního procesu. Jednou ze skupin, na které je nutné v rámci vzdělávacího systému reflektovat, jsou žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí. Toto znevýhodnění může mít zásadní vliv na jejich školní úspěšnost a socializaci. V rámci výzkumu mezi 1280 řediteli jsme se zaměřili na aktuální potřeby ZŠ ve vztahu ke vzdělávání žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem bylo zjistit, zda školy s vyšším počtem těchto žáků vykazují významně vyšší specifické potřeby ve srovnání s ostatními školami. Výsledky výzkumu mohou sloužit jako vědecký základ pro posílení specializované podpory škol, rovněž směrem k uplatnění sociálního pedagoga ve škole.

Klíčová slova: Potřeby škol; sociálně znevýhodnění žáci; odborná podpora; sociální pedagog; kvantitativní výzkum

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE NEEDS OF PRIMARY SCHOOLS IN THE CONTEXT OF SUPPORTING STUDENTS WITH SOCIAL DISADVANTAGES

Abstract: In ensuring its social mission, the contemporary school has to deal with many circumstances that affect the quality of educational process. One of the groups on which it is necessary to reflect within the educational system are students from socially disadvantaged backgrounds. This disadvantage can have a major impact on their school performance and socialization. As part of the research among 1280 principals, we focused on the current needs of primary schools in relation to the education of students from disadvantaged backgrounds. The aim was to find out whether schools with a higher number of these pupils have significantly higher specific needs compared to other schools. The results of the research can serve as a scientific basis for strengthening the specialized support of schools, also towards the application of a specialized social teacher in the school.

Keywords: Needs of schools; socially disadvantaged students; professional support; social pedagogue; quantitative research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze