Autoři: Klára Uličná
Abstrakt: Příspěvek se věnuje profesnímu rozvoji studentů učitelství AJ, resp. vlivu dvou různě koncipovaných předmětů na rozvoj jejich profesního vidění (dále PV). Ověřovány byly videokluby a tzv. lesson study. V nich byla implementována sada intervencí založených na nepřímém pozorování výuky a řízené reflexi. Ve videoklubech bylo využito videonahrávek praktikujících učitelů. Lesson Study pak stavěla na společném plánování, přípravách a realizaci výuky, z níž byly pořízeny videozáznamy, které pak byly předmětem nepřímého pozorování a řízené reflexe. Reflektivní úkoly k pozorovaným videozáznamům byly v obou předmětech identické. Vliv předmětů na různé aspekty PV byl ověřen prostřednictvím nepřímého pozorování vyučovací hodiny a její nestrukturované písemné reflexe ve fázi před a po jejich realizaci.
Klíčová slova: přípravné vzdělávání učitelů; videokluby; lesson study; profesní vidění
Title: LINKING THEORY AND PRACTICE IN ELTE : DIFFERENCES IN DEVELOPING PROFESSIONAL VISION BETWEEN VIDEO CLUB AND LESSON STUDY
Abstract: This paper deals with professional development of English language teaching students and the influence of two different courses on the development of their professional vision (PV). Video clubs and Lesson study were examined. A set of interventions based on indirect observation and guided reflection were implemented in each course. In video clubs, recordings of practicing teachers were used. Lesson study then built on the collaborative planning and teaching which was video recorded. Those were then subject to indirect observation and guided reflection. Reflective tasks for observations were identical in both courses. Their impact on different aspects of PV was investigated through an indirect lesson observation and its unstructured written reflection in the pre- and post-implementation phases.
Keywords: pre- service teacher education; video clubs; lesson study; professional vision
Download the article in English [PDF]: Not available