Autoři: Jiří Suchánek, Veronika Laufková
Abstrakt: V připravovaném příspěvku je poukázáno na existenci různých podob a úrovní formativního hodnocení, které ovlivňují podobu výuky v české edukační praxi. Cílem příspěvku je sumarizovat existující zahraniční nástroje (McMillan, 2010; The Formative Assessment Classroom Observation Protocol – FACOP in Johnson, 2015; The Framework for Teaching – FFT in Danielson Group, 2022) a vytvořit nový, diagnostický a pozorovací nástroj vhodný pro edukační realitu českých základních škol (zejména na druhém stupni základních škol a příslušných ročníků víceletých gymnázií) umožňující zachytit a analyzovat podobu a úroveň formativního hodnocení ve výuce. Vytvořený nástroj byl pilotován pro zjišťování úrovně a podoby formativního hodnocení ve výuce anglického jazyka a je reflektováno jeho využití pro praxi českých základních škol.
Klíčová slova: formativní hodnocení, diagnostický nástroj, školní hodnocení
Title: OBSERVATION AND DIAGNOSTIC TOOL FOR DETERMINING THE LEVEL AND TYPE OF FORMATIVE ASSESSMENT IN CZECH SCHOOLS
Abstract: The existence of different strategies and levels of formative assessment is pointed out. The aim of the contribution is to summarize already existing tools (McMillan, 2010; The Formative Assessment Classroom Observation Protocol— FACOP in Johnson, 2015; The Framework for Teaching—FFT in Danielson Group, 2022) and to create a new, diagnostic and observational tool suitable for the educational reality of Czech elementary schools. The created tool makes it possible to capture and analyze the form and level of formative assessment in teaching. The tool is used as part of a pilot program to determine the level and strategies of formative assessment in English language teaching, and its use for Czech elementary school practice is reflected.
Keywords: formative assessment, diagnostic tool, school assessment
Download the article in English [PDF]: Not available