Autoři: Stanislav Michek
Abstrakt: Tématem příspěvku je prezentace hodnocení učitelů v sedmdesátých letech dvacátého století v socialistickém Československu. Konkrétně zachycuje dopad tzv. pohovorů = čistek z let 1969–1971 v hodnocení učitelů v následujících letech. Věnuje se metodám hodnocení, účelům hodnocení, evaluátorům, poskytovatelům dat k evaluaci atd. Příspěvek je založen na datech získaných studiem dobových pedagogických periodik, legislativy, metodických pokynů v kombinaci s informacemi z Archívu bezpečnostních složek a záznamů k učitelům v online databázi „Paměť národa“. Prezentuje rozmanitost každodennosti na příkladu komplexního hodnocení, hospitací, sebehodnocení učitelů, hodnocení inspektory a hodnocení Státní bezpečností.
Klíčová slova: hodnocení učitelů; „pohovory“; Československo; normalizace
Title: TEACHER EVALUATION IN THE 1970S FOLLOWING „INTERVIEWS“ FROM 1969–1971
Abstract: The topic of this paper is the presentation of teacher evaluation in the 1970s in socialist Czechoslovakia. It describes the impact of the so -called interviews = purges from 1969–71 in the evaluation of teachers in the following years. It looks at evaluation methods, purposes, evaluators, evaluation data providers, etc. The contribution is based on data obtained from the study of contemporary education magazines, legislation, methodic guidelines in combination with information from the Security Service Archive and records of teachers in the online database “Paměť národa/Memory of the Nation”. It presents the diversity of everyday life on the example of comprehensive evaluation, observations, teachers’ self-assessment, superintendents’ assessments and Secret Police reports.
Keywords: teacher evaluation; “interviews”; Czechoslovakia; normalization
Download the article in English [PDF]: Not available