Autoři: Monika Černá, Irena Reimannová
Abstrakt: Cílem tohoto příspěvku je popsat pojetí výuky anglického jazyka u studentů učitelství v rámci jejich přípravného vzdělávání. Případová studie zjišťuje deklarované i manifestované pojetí výuky u studentů 1. ročníku navazujícího magisterského studia učitelství. Pomocí kompetenčního profilu a strukturované eseje mapuje pojetí výuky studentů v oblasti plánování, komunikace, řízení třídy a hodnocení. Prostřednictvím analýzy mikrovyučování, jeho plánu a písemné reflexe odkrývá manifestované pojetí výuky a jeho (ne)soulad s deklarovaným pojetím. Výsledky studie zachycují stav pojetí výuky studentů učitelství v určité fázi jejich profesního rozvoje.
Klíčová slova: pojetí výuky; student učitelství; anglický jazyk
Title: STUDENT TEACHERS̕ CONCEPTIONS OF TEACHING AND LEARNING ENGLISH
Abstract: The aim of this paper is to describe the conceptions of teaching and learning English of student teachers in initial teacher education. The case study investigates the declared and manifested conceptions of teaching among first year students of a follow -up master’s degree in teaching. Using a competence profile and a structured essay, it maps students’ conceptions of teaching in the areas of planning, communication, classroom management, and assessment. Through the analysis of microteaching, its plan and written reflection, it uncovers the manifested conceptions of teaching and learning and their (in)compliance with the declared conceptions. The results of the study capture the state of students̕ conceptions of teaching and learning English at a certain stage of their career.
Keywords: conceptions of teaching and learning; student teacher; English
Download the article in English [PDF]: Not available