Autoři: Filip Komberec, Veronika Laufková
Abstrakt: Příspěvek se zabývá otázkou, jak studenti učitelství (českého jazyka a literatury v navazujícím magisterském studiu) na Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy reflektují svůj vztah k poezii a zkušenosti s její výukou na základní a střední škole. Metodou sběru dat byl dotazník s 24 položkami, který byl distribuován elektronicky v období od podzimu 2022 do podzimu 2023. Nejzajímavější pohled na danou problematiku přináší otevřené položky, které byly podrobeny kvalitativní cross- case analýze, a pomohly odkrýt prekoncepty studentů a jejich reflexi čtenářství (nejen poezie). Výsledky byly využity pro zkvalitnění vysokoškolské přípravy studentů učitelství v oblasti didaktiky literární výchovy.
Klíčová slova: poezie; lyrika; výzkum poezie; čtenářství; literární výchova
Title: HOW STUDENT TEACHERS REFLECT ON THEIR RELATIONSHIP TO POETRY AND THEIR EXPERIENCE OF TEACHING IT IN SECONDARY SCHOOL
Abstract: The paper is focused on the question of how students of teaching (Czech language and literature in the follow- up master’s studies) at the Faculty of Education, Charles University, reflect on their relationship to poetry and their experience with teaching it in secondary school. The method of data collection was a questionnaire with 24 items, which was distributed electronically in the period from autumn 2022 to autumn 2023. The most interesting insight into the issue comes from the open items, which were subjected to a qualitative cross- case analysis and helped to reveal the students’ preconceptions and their reflection on reading (not just poetry). The results were used to improve the quality of university training of student teachers in the field of didactics of literary education.
Keywords: poetry; lyric poetry; poetry research; reading; literary education
Download the article in English [PDF]: Not available