Autoři: Jana Stará, Karel Starý, Radka Wildová
Abstrakt: V našem příspěvku budeme prezentovat výsledky empirického výzkumu začínajících učitelek 1. stupně ZŠ. V rozhovorech s absolventkami studia na UK PedF byly kladeny otázky na prožívání přechodu do praxe a tematizovány všechny hlavní oblasti profesního výkonu. Výsledky nabízí především bohatou variabilitu zkušeností. Kvalitativní analýzou získaných dat jsme dospěli k uspořádání do kategorií a pojmenování vztahů mezi nimi. Cílem studie byla explorace zkušenosti účastnic výzkumu se vstupem do profese včetně způsobů, jakými svou prožitou zkušenost interpretují, a jaké významy jednotlivým prožitkům přisuzují.
Klíčová slova: profese učitele; začínající učitel; učitel 1. stupně ZŠ
Title: BECOMING PRIMARY SCHOOL TEACHER
Abstract: In the paper, we will present the results of an empirical study of novice primary school teachers. In interviews with graduate students at the Faculty of Education, Charles University, questions were asked about the experience of transition to practice, and all main areas of professional performance were thematized. In particular, the results offer a rich variation of experiences. A qualitative analysis of the collected data led us to organize it into categories and to name the relationships between them. The study aimed to explore the research participants’ experience of entering the profession, including how they interpret their lived experience and the meanings they attribute to each experience.
Keywords: teacher profession; beginning teacher; primary school teacher
Download the article in English [PDF]: Not available