Autoři: Darina Jirotková, Tereza Kottová
Abstrakt: V rámci našeho výzkumu se zabýváme problematikou dopadu výuky na studenty 4. roč. učitelství pro 1. st. ZŠ na PedF UK, v předmětu Dítě a matematika – modul C, ten je zaměřen na formativní hodnocení (FH) ve výuce matematiky. Na základě dotazníkového šetření z počátku 4. ročníku víme, že studenti do kurzu přicházejí s jistým povědomím o FH, ale ukazuje se, že je pro ně náročné aplikovat poznatky do hodin matematiky. V rámci kurzu si studenti prohlubují své znalosti o strategiích FH, ale zejména se je učí přenášet do výuky matematiky. Celý kurz je důsledně veden v duchu FH. Získané poznatky a dovednosti se studenti průběžně pokouší aplikovat ve svých vyučovacích pokusech v rámci praxe z didaktiky matematiky.
Klíčová slova: příprava budoucích učitelů; formativní hodnocení; výuka matematiky
Title: SCAFFOLDING AS A TOOL FOR THE IMPLEMENTATION OF FORMATIVE ASSESSMENT IN MATHEMATICS TEACHING
Abstract: In our research, we address the impact of teaching on 4th year students, prospective primary school teachers at PedF UK, specifically in the course Child and Mathematics, which focuses on Formative Assessment (FA) in math teaching. Students enter the course with a certain theoretical understanding of FA, but they find it challenging to apply the knowledge to mathematics lessons. Within the course, students deepen their knowledge of FA strategies, but also learn to apply them specifically to mathematics teaching. The entire course is consistently conducted with an emphasis on FA. Students continuously endeavor to apply the acquired knowledge and skills in teaching attempts within didactics of mathematics.
Keywords: Preparation of future teachers; formative assessment; mathematics teaching
Download the article in English [PDF]: Not available