Autoři: Anna Páchová, Veronika Francová
Abstrakt: Jistá míra spravedlnosti je často považována za základní požadavek ve vztahu k vzdělávání. Nicméně, definice spravedlnosti a její aplikace ve vzdělávacím prostředí zůstávají nejasné. V našem příspěvku nás zajímá zejména to, jak na spravedlnost nahlíží a jak s ní zacházejí samotní vyučující. Provedli jsme rozhovory s 12 vyučujícími jako součást výzkumu primárně zaměřeného na příčiny školní neúspěšnosti u žáků prvního stupně. Tyto rozhovory se dotýkaly široké škály témat, ale pro náš výzkum jsme vybrali pasáže, které se zabývaly spravedlností, respektive přístupem k hodnocení a individualizaci. Ukázalo se, že většina vyučujících vnímá školu jako prostředí, které by mělo být spravedlivé. Identifikovali jsme dva diskurzy týkající se pojetí spravedlnosti: „všem stejně“ a „každému co potřebuje“. Vyučující se liší v tom, jakým způsobem se snaží tyto přístupy v praxi uplatňovat.
Klíčová slova: spravedlnost; žáci se speciálním vzdělávacími potřebami; školní neúspěšnost
Title: EQUITY FROM THE POINT OF VIEW OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS
Abstract: A certain degree of fairness is often considered a fundamental requirement in relation to education. However, the definition of fairness and its application in educational settings remain unclear. In our contribution, we are particularly interested in how the teachers themselves view and deal with fairness. We conducted interviews with 12 teachers as part of research primarily focused on the causes of school failure among first graders. These interviews touched on a wide range of topics, but for our research we selected passages that dealt with fairness and/or access to assessment and individualization. It turned out that the majority of teachers perceive the school as an environment that should be fair. We have identified two discourses related to the concept of fairness: “treat everyone fairly and equally” and “to everyone according to their individual needs”. Teachers differ in how they try to apply these approaches in practice.
Keywords: equity; pupils with special education needs; school failure
Download the article in English [PDF]: Not available