Autoři: Martin Majcík, Jana Obrovská
Abstrakt: Výzkum dlouhodobě potvrzuje silný vztah mezi vzdělávacími výsledky žáků a jejich socioekonomickým statusem. Možným východiskem pro vysvětlení vztahu mezi sociálním znevýhodněním a školní úspěšností je míra angažovanosti žáka. Cílem této vícečetné případové studie je zkoumání implementace celonárodního projektu zaměřeného na podporu rovných příležitostí na školách s vyšším počtem sociálně znevýhodněných žáků v postpandemické situaci. Na základě analýzy pracovníky škol vnímaných problémů a jejich řešení při vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků se ukazuje tendence akcentovat angažovanost žáků, spíše než jejich vzdělávací výsledky. Tento vzorec se propisuje i do výběru opatření z projektové nabídky.
Klíčová slova: sociálně znevýhodněné školy; angažovanost žáků; vzdělávací výsledky; program podpory rovných příležitostí
Title: ENGAGEMENT VERSUS ACHIEVEMENT? SUPPORT OF EQUAL OPPORTUNITIES IN THE CONTEXT OF SOCIALLY DISADVANTAGED SCHOOLS
Abstract: Research confirms a strong relationship between students’ educational outcomes and their socioeconomic status. One possible explanation for the relationship between social disadvantage and academic success is the level of student engagement. The aim of this multi- case study is to investigate the implementation of a nationwide project focused on promoting equal opportunities in schools with a higher number of socioeconomically disadvantaged students in a post -pandemic situation. Based on the analysis of perceived problems by school staff and their solutions regarding the education of socially disadvantaged students, there is a tendency to prioritize student engagement rather than their educational outcomes. This pattern is also reflected in the selection of measures from the project offer.
Keywords: socially disadvantaged schools; student engagement; achievement; programme supporting equal opportunities
Download the article in English [PDF]: Not available