Autoři: Nikitin Alexandr, Kácovský Petr, Snětinová Marie
Abstrakt: Tento příspěvek popisuje video studii Demonstračních experimentů pro střední školy z pohledu aktérů relevantních ve fyzikálním vzdělávání – didaktiků fyziky, budoucích učitelů fyziky, SŠ učitelů fyziky a samotných SŠ studentů. Videozáznamy vystoupení jsou rozděleny na jednotlivé krátké experimentální úseky, které jsou zmíněnými skupinami posuzovatelů hodnoceny na připravených posuzovacích škálách. Výsledky ukazují, že celková vnímaná kvalita jednotlivých demonstračních experimentů je primárně ovlivněna atmosférou v posluchárně. Dalšími relevantními faktory je srozumitelnost lektorova projevu a názornost jednotlivých experimentů. Tyto tři faktory dohromady vysvětlují zhruba 85 % rozptylu v celkovém dojmu z těchto krátkých experimentálních úseků.
Klíčová slova: fyzika; demonstrační experimenty; střední škola
Title: RELATIONSHIP OF FACTORS AFFECTING THE QUALITY OF PHYSICS DEMONSTRATION EXPERIMENTS
Abstract: This paper describes a video study of Physics demonstrations for upper secondary school students from the perspective of the parties relevant in physics education – physics didacticians, pre -service physics teachers, in -service secondary school physics teachers and secondary school students. The video recordings of the performances are divided into individual short experimental sections, which are evaluated by the aforementioned groups of raters on prepared scales. The results show that the overall perceived quality of individual demonstration experiments is primarily influenced by the atmosphere in the lecture hall. Other relevant factors are the clarity of the lecturer’s speech and the clarity of individual experiments. Together, these three factors explain about 85% of the variance in the overall impression of these short experimental sections.
Keywords: physics; lecture demonstrations; upper secondary schools
Download the article in English [PDF]: Not available