NETRADIČNÍ CESTA ZAČÍNAJÍCÍHO UČITELE: Z TANDEMOVÉ VÝUKY DO VLASTNÍ TŘÍDY ZA 667 DNÍ

Autoři: Teresa Vicianová, Alžběta Jurasová, Jiří Havel

Abstrakt: Předkládaná longitudinální studie se zaměřuje na specifický průběh profesní dráhy začínající učitelky, která nejprve působila v tandemové výuce a poté přešla do role samostatné třídní učitelky. Skrze narativní analýzu polostrukturovaných rozhovorů realizovaných během tří let byly identifikovány důležité momenty v profesní trajektorii začínající učitelky. Výsledky studie ukazují, že tandemová výuka má potenciál poskytnout intenzivní podporu a bezprostřední zkušenosti pro začínajícího učitele. Je však důležité pečlivě promýšlet systematičnost a kontinuitu podpory i při přechodu do samostatné praxe. V kontextu aktuálních změn v legislativě týkající se adaptačního období mají tato zjištění význam pro koncipování indukčních strategií.

Klíčová slova: profesní dráha; profesní rozvoj; tandemová výuka; uvádění do profese; začínající učitel

Článek ke stažení [PDF]

Title: A NOVICE TEACHER’S UNIQUE JOURNEY: FROM CO -TEACHING TO OWN CLASSROOM IN 667 DAYS

Abstract: The presented longitudinal study focuses on a career path of a novice teacher who worked as a co -teacher after entering the profession and then she became an independent class teacher. By conducting narrative analysis of semi- structured interviews carried out over a time span of three years, key moments in the beginning teacher’s career trajectory were identified. The results support the claim that co- teaching has the potential to provide intensive and immediate support for the novices. However, it is crucial to perceive the co -teaching period in context of the whole professional path, and to secure the continuity and support during the transition into independent practice. In the light of recent changes in legislation, these findings have relevance for the design of induction strategies.

Keywords: career path; co -teaching; induction; novice teacher; professional development

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze