ANALÝZA KOGNITIVNÍCH DISKURSIVNÍCH FUNKCÍ PŘI POSKYTOVÁNÍ VRSTEVNICKÉ ZPĚTNÉ VAZBY U STUDENTŮ UČITELSTVÍ NĚMČINY JAKO CIZÍHO JAZYKA

Autoři: Jana Veličková

Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na vrstevnickou zpětnou vazbu u studentů učitelství němčiny na ZŠ (tj. v rámci terciálního vzdělávání učitelů). Představeny budou výsledky kvalitativní obsahové analýzy čtrnácti zpětnovazebných rozhovorů. Cílem analýzy bylo zjistit, jak budoucí učitelé realizují kognitivní diskursivní funkce (cognitive discourse functions) při poskytování vrstevnické zpětné vazby zaměřené na monologický mluvený projev. Výsledky ukazují tendenci k povrchně hodnotící vzájemné zpětné vazbě zaměřené především na pozitivní aspekty výkonu. Tento typ zpětné vazby byl často doplněn návrhy alternativ. V některých případech se vyskytla i zpětná vazba popisného charakteru a konkrétní indikátory pro dané hodnocení výkonu.

Klíčová slovavrstevnická zpětná vazba; učení a vyučování cizím jazykům; vzdělávání učitelů

Článek ke stažení [PDF]

Title: ANALYSIS OF COGNITIVE DISCOURSE FUNCTIONS IN THE PEER FEEDBACK OF PRE -SERVICE TEACHERS OF GERMAN AS A FOREIGN LANGUAGE

Abstract: The presentation focuses on peer feedback among pre- service teachers of German as a foreign language (i.e. in the context of tertiary teacher education). The results of a qualitative content analysis of fourteen feedback interviews will be presented. The aim of the analysis was to investigate how pre -service teachers realise cognitive discourse functions when providing peer feedback that focuses on monologue oral expression. The results indicate a tendency towards superficial evaluative peer feedback focusing mainly on positive aspects of performance. This type of feedback was often supplemented by suggestions for alternatives. In some cases, descriptive feedback and specific indicators of performance evaluation were also found in the data.

Keywords: peer feedback; foreign language teaching and learning; teacher training

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze