ANALÝZA ŘEŠENÍ KOMPLEXNÍCH GEOGRAFICKÝCH ÚLOH U ÚSPĚŠNÝCH ŘEŠITELŮ GEOGRAFICKÉ OLYMPIÁDY

Autoři: Petr Trahorsch1, Hana Svobodová2

Abstrakt: Výzkum se zaměřuje na analýzu řešení komplexních geografických úloh u studentů, kteří jsou úspěšnými řešiteli celostátního kola Geografické olympiády. Cílem je identifikovat specifické postupy a překážky, které mohou ovlivnit úspěšnost studentů v mezinárodní geografické olympiádě. Pomocí eye-trackingu a think-aloud protokolu byla analyzována úspěšnost a délka řešení úloh i počet a délka fixací. Úlohy byly různě kognitivně náročné a vyžadovaly práci s mapa- mi, schématy a texty. Výsledky ukazují na klíčové problémy spojené s úrovní odborné angličtiny a s faktografickými znalostmi. Příspěvek dále přináší doporučení pro úpravu přípravy studentů s cílem zvýšit jejich konkurenceschopnost v mezinárodním testování.

Klíčová slova: eye-tracking, geografická úloha, Geografická olympiáda, think-a-loud protokol

 

 

 

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: ANALYSIS OF COMPLEX GEOGRAPHIC TASK-SOLVING AMONG SUCCESSFUL CONTESTANTS OF THE GEOGRAPHY OLYMPIAD

Abstract: This study focuses on the analysis of geography task-solving by students who successfully competed in the national round of the Geography Olympiad. The aim is to identify specific approaches and obstacles that may influence students’ success in the International Geography Olympiad. Using eye-tracking and the think-aloud protocol, the research analyzed task-solving success, response time, and the number and duration of fixations. The tasks varied in cognitive complexity and required working with maps, diagrams, and texts. The results highlight key challenges related to the level of domain-specific English proficiency and factual knowledge. The study also provides recommendations for modifying student preparation to enhance their competitiveness in international testing.

 

Keywords: eye-tracking, geographic task, Geography Olympiad, think-aloud protocol

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze