ČESKÝ A FINSKÝ UČITEL PRIMÁRNÍ ŠKOLYNA POZADÍ PODMÍNEK INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Autoři: Veronika Bačová

Abstrakt: Příspěvek ukazuje učitele v inkluzivním vzdělávání v České republice a ve Finsku. Hlavním cílem je srovnat empiricky podložené profily českých a finských učitelů primární školy, se zaměřením na faktory, které přispívají k úspěchu inkluzivního vzdělávání ve Finsku a jak mohou tyto poznatky zlepšit český vzdělávací systém a profesi učitele. Studie se opírá o kvalitativní výzkum, kde bylo za účelem srovnání analyzováno 20 učitelů, přičemž byly použity metody tematické analýzy, polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Zjištění byla použita k vytvoření profilů učitelů a jejich následnému srovnání. Výsledky ukázaly, že efektivní učitelé v inkluzivním vzdělávání jsou charakterizováni pozitivním přístupem k inkluzi, používáním rozmanitých výukových metod, aplikací individualizace a diferenciace ve výuce a prací v multiprofesionálních týmech.

Klíčová slova: učitel; inkluzivní vzdělávání; profesní kompetence; podmínky pro inkluzivní vzdělávání; případová studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: CZECH AND FINNISH PRIMARY SCHOOL TEACHERS AGAINST THE BACKGROUND OF INCLUSIVE EDUCATION

Abstract: The paper shows teachers in inclusive education in the Czech Republic and Finland. The main aim is to compare empirically based profiles of Czech and Finnish primary school teachers, focusing on the factors that contribute to the success of inclusive education in Finland and how these findings can improve the Czech education system and the teaching profession. The study is based on qualitative research, where 20 teachers were analysed for comparative purposes using thematic analysis, semi- structured interview and observation methods. The findings were used to create teacher profiles and then compare them. The results showed that effective teachers in inclusive education are characterized by a positive approach to inclusion, the use of diverse teaching methods, the application of individualization and differentiation in teaching, and working in multi -professional teams.

Keywords: teacher; inclusive education; professional competences; conditions for inclusive education; case study

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze