Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie

Autor: Dupkalová Mária, Hudáková Tina 

Abstrakt: Terminologie oboru představuje klíčové komunikační médium, kterým jsou informace a poznatky zprostředkovávány druhým. Předkládaný příspěvek analyzuje evoluční terminologii, kterou používají učitelé při výuce biologie na vyšším gymnáziu. Jedná se o výsledky předvýzkumu, který proběhl metodou dotazníkového šetření a následných rozhovorů. Zúčastnilo se ho celkem 30 učitelů z 26 pražských gymnázií. Výsledky analýzy upozornily na několik skutečnosti: 1. gymnaziální učitelé biologie velmi často považují za synonyma termíny jako „darwinismus“ a „Darwinova evoluční hypotéza“ nebo „přírodní“ a „přirozený výběr“. 2. Mezi evoluční termíny řadí učitelé bez váhání genetickou terminologii, což poukazuje na neodarwinistické vnímání evolučních témat, které je ovšem (jak prozradily rozhovory) nereflektované. 3. Z podarwinovských evolučních hypotéz protežují učitelé endosymbiotickou teorii. 

Klíčová slova: evoluce, výuka evoluce, evoluční terminologie, přírodní a přirozený výběr, endosymbióza, darwinismus, neodarwinismus 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie

 

Abstract: Terminology of each branch of knowledge represents an important communication medium, due which information and knowledge are mediated to others. This article analyse evolutionary terminology used by grammar school teachers during biology lessons. In total 30 teachers from 26 Prague grammar school were given a questionnaire and they were polled in the first part of wider research. We discover that: 1. Grammar school teachers confuse quite often terms like “environmental”/“nature selection” or “Darwinism”/”Darwin’s evolutionary theory”. 2. Some genetic terms belong according teachers also to the key evolutionary terms; it seems – teachers understand evolution from the neodarwinian point of view despite the do not reflect it. 3. Endosymbiosis is the most acquaintance post-darwinian evolutionary theory among grammar school teachers. 

Key words: evolution, evolution teaching, evolutionary terminology, „environmental“ and nature selection, endosymbiosis, darwinism, neodarwinism 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze