Hodnocení ve výtvarné výchově

Autor: Musilová Jana, Beková Monika  

Abstrakt: Příspěvek přináší výsledky širšího výzkumu realizovaného na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci v letech 2010 —2012. Cílem části šetření, kterou zde prezentujeme, bylo zjistit, jakým způsobem učitelé hodnotí práci a výsledky svých žáků během vyučovacích hodin výtvarné výchovy (sledována jsou kritéria a forma hodnocení a jeho místo ve struktuře hodiny) a jak se staví k problému objektivity a kritérií hodnocení dětské výtvarné práce. Zkoumali jsme také vliv aprobovanosti učitelů, typu školy, na níž působí, délky jejich pedagogické praxe a zájmu o obor na jejich postoje k hodnocení ve výtvarné výchově. Z výsledků je patrné, že učitelé hodnotí práci dětí na závěr hodiny, a to převážně slovně. Oceňují především snahu žáků a jejich přístup k celkovému procesu tvorby. Zároveň bylo zjištěno, že velké procento respondentů nemá ujasněna kritéria, podle nichž by se měl výtvarný projev dětí hodnotit. Platné kurikulum se může učitelům jevit jako příliš obecné — ačkoliv jim ponechává prostor, zároveň přesně nevymezuje, co konkrétně by se mělo ve výtvarné výchově hodnotit. Výtvarný projev jako autonomní osobní výpověď každého žáka je neměřitelný a nesrovnavatelný, avšak pokud by neexistovala žádná pravidla pro hodnocení ve výtvarné výchově, mohl by obor jako takový ztrácet na vážnosti. Významnou pomoc s orientací nejen v této problematice učitelům nabízejí připravované Standardy pro výtvarnou výchovu. 

Klíčová slova: výtvarná výchova, hodnocení, kritéria hodnocení, učitel 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Hodnocení ve výtvarné výchově

 

Abstract: This paper presents the results of a broader research carried out at the Department of Art Education at the Faculty of Education at Palack. University in Olomouc in 2010-2012. The aim of the research was to find out the ways teachers evaluate students’ work and outcomes during art classes (observed were criteria and form of evaluation and its place in the structure of the class) and how teachers see the issue of objectivity and criteria of children’s art works evaluation. We also analyzed the influence of teachers’ teaching qualification, type of the school, length of their practise and their interest in the field on their attitudes towards evaluation in the art education. The results show that teachers evaluate children at the end of the class, mostly verbally. Primarily, they evaluate student’s effort and overall approach to the process. We also discovered that a great number of respondents does not have clear idea of the criteria according to which they should evaluate the works. Current curriculum is seen as too general – it allows space but does not clearly state what the teachers should evaluate. Creative expression as a personal statement of the student is immeasurable and cannot be compared; however, if there were no rules for evaluation in art education, the subject as such could lose its respectability. Substantial help with this issue represents the upcoming Standards for Art Education. 

Key words: art education, evaluation, criteria of evaluation, teacher 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze